dijous, 27 de març del 2014

Seyyan Hanım canta 'Hasret' : del gramòfon al fons del cor


Seyyan Hanım


No podria dir si m'agrada més la música en viu o enregistrada. I també em costaria escollir entre la màgia dels cassettes de la meva adolescència o els vinils que formen part consubstancial de la meva manera de ser, o els CDs a qui he dedicat bona part de la meva vida professional, o l'acumulació selectiva d'arxius sonors en el en el meu dispositiu mòbil, o la definitiva immensitat de l'streaming ...  Cada forma d'escoltar la música té un valor especial i per a mi tots són igualment fantàstics i compatibles. 

Si que puc dir, però, que poques vegades he experimentat una emoció tan intensa i colpidora com escoltar la música d'un vell disc de pissarra en un gramòfon. És la meva percepció, naturalment, però em pregunto no obstant si respón a una experiència subjectiva de musicòman, o si tal vegada es tracta d'un fenomen físic més universal: el fenomen de la connexió intima i directa amb una època llunyana a traves de la màgia del so, sigui musical o no.  

Aquesta captura d'un tros de temps real ens és molt familiar en la nostra època, però adquireix un altra dimensió si aquest fragment de temps real és un temps molt anterior al nostre propi naixement ... podríem fins i tot admetre que l'impacte augmenta a  mida que un enregistrament sonor s'allunya més i més en el passat. Així, els primers enregistrament en cilindres de cera o en plaques de pissarra de finals del segle XIX i principis del XX contenen un testimoni vital que sacseja les parts més sensibles del nostre sistema nerviós. 


Café amb gramòfon.  Jerusalem, 1910


L'experiència de posar l'agulla d'un gramòfon damunt els solcs d'una placa de pedra per escoltar el so projectat des d'un altaveu enorme amb forma de flor oberta, és tan misteriosament humana com vertiginosa. És un so únic, un so real que, més enllà del poder d'evocació, sembla fer-nos entrar en el túnel del temps i permetre'ns 'palpar' amb els nostres sentits un moment que va succeir fa moltes dècades però que podem percebre com si fos present. 


Reparador de gramòfons al Kapalıçarşı (Gran basar) 
Istanbul, Febrer del 2014


Aquesta sensació purament física pot arribar a posar la pell de gallina quan, a més,  el so resulta ser una música sublim ... com és el cas de l'enregistrament que presentem avui en aquest post.

A principi dels anys '30 anys del segle passat, el tango va conquerir el món. Des dels molls del Rio de la Plata va arribar a Paris i des d'allà fins als molls del Bòsfor i el Corn d'Or a Istanbul on va ser un gènere musical molt apreciat i adaptat a la sensibilitat d'una ciutat molt oberta a la influència occidental en aquell moment. Seyyan Hanım, la nostra protagonista d'avui, va ser la primera cantant que va enregistrar un tango turc ...


Seyyan Hanım


Seyyan va néixer el 1913 a Istanbul . Després de l'escola secundària i gràcies a la seva veu i el seu talent musical va entrar al Conservatori d'Istanbul començant a actuar als 16 anys al Süreyya Operası, el llegendàri teatre de Kadiköy, a la banda asiàtica del Bòsfor.  Del 1914 al 1920 va enregistrar diverses cançons que reflectien l'estil musical de les primeres obres de l'opereta turca per a la companyia Columbia.  Després de signar contracte amb un altra companyia gramofònica, la mítica  His Master's Voice, va estar actuant al Moulin Rouge de  Paris entre 1930 i 1931.  El 1932 va enregistrar la cançó Mazi (Passat) composta per Necip Celal, la primera gravació d'un tango turc. 

A partir d'aquell moment, es van produir una extraordinària quantitat de tangos a Turquia amb orquestres i cantants que incloïen a: Fehmi Ege, Mustafa Sükrü, Kadri Cerrahoglu, Necdet Koyuturk, Celal Ince, Secaattin Tanyerli, Birsen Alsan, Ibrahim Ozgur, Mefharet Atalay, Birsen Hanim, Afife Hanim, Saime Sengul, Nezahat Onaner, Zehra Eren, i Orhan Avsar (el primer bandoneonista local).

Encara que també va cantar rumba, foxtrot i altres gèneres de música de cabaret, Seyyan va ser coneguda gràcies als tangos i va enregistrar al voltant de 50 plaques gramofòniques.  Finalment va signar per al segell Odèon i després de gravar un parell de discos va deixar de cantar professionalment per complet. 

Tota aquesta introducció només per compartir amb els lectors de l'Ampli una de les cançons que més m'han impactat els darrers anys. La melodia, la poesia, la veu de Seyyan, la seva interpretació colpidora des del so d'un enregistrament gramofònic que ens fa sentir com si l'estiguéssim veient cantar just davant nostre transportats de sobte a l'Istanbul de principis dels anys '30.


Amb vosaltres, la gran Seyyan Hanım cantant el tango Hasret , Anhel ... 


Anhel

Aquests ulls se'm fan més estranys que abans
Aquest amor infinit dins el meu cor  
Els meus ulls estan plens de llàgrimes
pel dolor de la meva ànima
Gemegant de dolor
no sé que em passa
La nit que m'acull és la meva millor amiga
plorant d'amagat per qui em trobo lligada
Les ferides del meu cor 
són molt més profundes


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...